Workshop Eveline Torres

images/eveline.jpg
Workshop Eveline Torres

Workshop: Kennismaken met Vijnana Yoga en Eveline Torres
Zaterdag 5 november
Locatie: Puddingfabriek Groningen
13-16u (met kleine pauze en uitloop na 16.00..)
Kosten € 47,50 Opgave via Rhodes rhodes@yoga-groningen.nl

Wat is Vijnana Yoga?

Vijnana is sanskriet voor onderscheiden, waarnemen.

Vijnana Yoga is ontstaan uit de 2 traditionele stromingen Ashtanga en Iyengar. Verder ontleent Vijnana yoga elementen uit de Tai Chi. De technische precisie komt van Iyengar , de manier van oefenen in series in een flow, van Ashtanga. Het houden van de connectie met je fysiek centrum waarbij de rug stil blijft is ontleent aan de oosterse beweging kunsten. Uniek in Vijnana is dat even veel aandacht wordt gegeven aan:

Meditatie - stilzitten en visualisaties, Pranayama (ademhalingsoefeningen) en Asana ( fysieke houdingen) . Het is een zeer krachtige vorm van yoga waarbij de focus ligt op het centrum van het lichaam. Hierdoor ontwikkel je een sterk bewustzijn, een krachtig lichaam en een stabiele geest. 

Vijnana Yoga is ontwikkeld door Orit Sen Gupta en is gebaseerd 7 basisprincipes:

DE ZEVEN BASISPRINCIPES VAN VIJNANA YOGA

1. Het lichaam ontspannen
Ontspan het lichaam op een uitademing. Bij de inademing scan je lichaam van binnen uit en ontspan. Je lichaam behoort stabiel en rustig te worden. Ontspan van binnenuit.
2. De geest tot rust brengen
Observeer je ‘state of mind’, laat het er zijn zonder er een oordeel over te hebben. Word je gewaar en oefen vanuit je innerlijke stilte.
3. Intentie
Door de fysieke en mentale ontspanning kun je makkelijker je aandacht richten en geconcentreerd oefenen. Bereid je voor op de oefening door jezelf of iemand te visualiseren in de houding.
4. Gronden
Daar waar je de grond raakt laat je jezelf zinken. Hoe meer je leert gronden, hoe lichter je lichaam wordt en hoe minder moeite het kost om te bewegen.
5. Verbinden
Twee tegenovergestelde richtingen zijn altijd met elkaar verbonden. Ga omlaag om omhoog te gaan. Ga naar achter om voorover te gaan. Beweeg vanuit je centrum.
6. Ademen – Wees bewust van het in- en uitademen. Verleng bij de inademing, grond bij de uitademing. Adem in wordt breed, adem uit wordt stabiel en verbind. Soms is de ademhaling zacht, soms diep en lang. Adem ( prana)  is er altijd.
7. Verlengen, expansie – Door het gronden op de uitademing, kun je verlengen en breed worden op de inademing en/of vice versa. Het lichaam beweegt als eenheid, ontspannen en verbonden.

Informatie over de teacher  Eveline Torres

Eveline Torres is gecertificeerd Vijnana Yogadocent en eigenaar van Samana Yoga Center Amsterdam samen met Sanne Kerkhof.

Eveline Torres: “Lesgeven is mijn grootste passie. Ik deel graag wat mij in yoga fascineert: de combinatie van stilte en beweging, van kracht en tegelijkertijd souplesse. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal-emotioneel.”

Eveline is heel precies in alle pijlers van yoga (meditatie, pranayama, vayu’s ,asana en inspirerende teksten). Haar lessen worden nooit te ‘technisch’: ze begeleidt de deelnemers met zowel scherpe aandacht als plezier. Haar aanwijzingen worden verlevendigd met onverwachte humor. Daarnaast combineert ze diepgang met de warmte van haar geboorteland Brazilië. Haar lessen boren de vitale kracht en het ritme van je lichaam aan, terwijl je tegelijkertijd de stilte in jezelf leert vinden; ervaringen die in het dagelijks leven ook terug zullen komen. Zij beschouwt leven en lesgeven als een constant leerproces.

Eveline geeft yogalessen en workshops vanaf 2000, in Europa en Brazilië.
Zij nodigt regelmatig internationale Vijnana yoga docenten uit om workshops te geven bij Samana voor Nederlandse yoga-beoefenaars.

Eveline blijft studeren bij Orit Sen Gupta, grondlegger van Vijnana yoga en Noga Barkai.
Ze heeft de driejarige docentenopleiding klassieke yoga gevolgd bij Teresa Caldas en Dona Holleman, en is gecertificeerd Vijnana docent. Daarna heeft Eveline een training Medische en Restoratieve Yoga gedaan en de Internationale Teacher Training van drie jaar bij Orit Sen Gupta volbracht.

Op dit moment ontwikkelt ze specialistische kennis over pranayama en tensegrity als restoratieve yoga-oefening.
Ook ontwikkelt ze een mastertraining voor yogadocenten. Deze training heeft als doel om de praktijk van yogadocenten te verrijken door middel van theorie en het  uitwisselen van kennis en ervaring over het geven van yogales.

Vijnana yoga betekent voor haar vooral: “bewegen met integriteit vanuit je centrum (samana)”.

 


« Terug