Mindfulness intensive


Deze intensieve training van 1 week is misschien wat voor jou als het lastig voor je is je 8 weken lang vrij te maken voor een basistraining mindfulness, of wanneer je het prettig vindt er helemaal in te duiken en je zomer goed te beginnen.
Je volgt het hele programma (MBSR) in een week, met een stiltedag op de donderdag. In deze week is er dagelijks extra mindful yoga met ervaren yoga docente Rhodes Selhorst.
Je krijgt al het materiaal van de basistraining zodat je er na deze week mee verder kunt of het programma op je eigen tempo nog eens kunt doorlopen.
Ook als je eerder een 8-weekse mindfulness training hebt gevolgd en behoefte hebt aan herhaling en verdieping ben je van harte welkom.

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)

MBSR is een effectief, wetenschappelijk onderbouwd (evidence based) programma bij stress, chronische pijn, moeheid, onzekerheid, depressie of angst. En voor iedereen die meer kwaliteit van leven wil, ook zonder specifieke klachten.

Praktisch

De basistraining mindfulness is een oefenprogramma onder deskundige begeleiding in een kleine groep. De mindfulness intensive bestaat uit een voorgesprek, 8 dagdelen training en een stiltedag op donderdag.

Locatie ‘Atelier aan het Zandpad’, een sfeervolle groepsruimte gelegen in een prachtige tuin, te Glimmen. Tijdens de stiltebijeenkomst wandelen we in het nabijgelegen natuurgebied.

De trainers van De Werkschuur zijn gecertificeerd trainer MBSR/MBCT en opgeleid bij gerenommeerde opleiders op het gebied van Mindfulness en compassie. O.a. bij het Instituut voor Mindfulness o.l.v. Johan Tinge. Deze opleiding levert goed gekwalificeerde en ervaren trainers af, die naast een universitaire of hbo scholing in een van de menswetenschappen ook een langjarige training in meditatietechnieken (meestal vipassana of zenmeditatie) hebben. De trainers zijn VMBN categorie 1 gecertificeerd, de beroepsvereniging van mindfulness trainers.

In een vrijblijvend voorgesprek kun je kennismaken met de trainer Annetje Brunner en je vragen stellen.

info@dewerkschuur.nl
www.dewerkschuur.nl
Annetje Brunner 0645085157

Kosten van de mindfulness intensive: € 590,-  voor particulieren. Voor organisaties/ werkgevers is het tarief  € 990,-. excl. BTW  Het cursusbedrag is incl. werkboek en audio-opnames, koffie, thee, lekkers en verzorgde lunch op de stiltedag.
De training wordt steeds vaker (ook op aanbeveling van bedrijfsartsen) door werkgevers vergoed. Kijk voor vergoedingen via de zorgverzekering bij:  vergoedingen

Krappe beurs? We hanteren bij De Werkschuur het principe dat geld geen belemmering mag vormen om deel te nemen aan de mindfulness training. Particuliere deelnemers met een krappe beurs, jongeren en studenten betalen een bijdrage naar inkomen. Ook is gespreide betaling mogelijk. Vraag naar de mogelijkheden bij het kennismakingsgesprek met de trainer.

 

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)

De basistraining mindfulness is een oefenprogramma onder deskundige begeleiding in een kleine groep. De training bestaat uit een voorgesprek, 8 bijeenkomsten van 2,5 uur en een langere stiltebijeenkomst. MBSR is een effectief, wetenschappelijk onderbouwd (evidence based) programma bij stress, chronische pijn, moeheid, onzekerheid, depressie of angst.

Stress kan ontstaan door doelen die je jezelf stelt, eisen vanuit de omgeving, of veel taken moeten doen in een krap tijdsbestek. Werk en familie kunnen veel van je vragen. Je kunt je in een omgeving bevinden die in verandering is, bijvoorbeeld door een reorganisatie op het werk. Of door de complexiteit van je leven het gevoel hebben altijd haast te hebben. Of het overzicht kwijt te zijn. Stress kan ook veroorzaakt worden door ziekte of lichamelijke beperkingen of door ingrijpende gebeurtenissen zoals een verlies of een scheiding. Langdurige of ernstige stress kan gepaard gaan met allerlei psychische en lichamelijke klachten. Om met stress in ons leven om te gaan ontwikkelen we vaak automatische reacties. Deze reacties helpen vaak wel even, maar op den duur verergeren ze meestal de stress. De mindfulness training leert je de stress op een gezonde manier te beantwoorden en keuzes te maken die je ondersteunen. Je krijgt weer de regie over het eigen leven, ook al zijn er moeilijkheden. Ook al is er stress, onzekerheid, pijn of verdriet. Gaandeweg krijg je het roer van je leven weer in handen.

Mindfulness betekent met milde, open en onverdeelde aandacht aanwezig zijn bij dat wat zich dit moment aandient. Helder en objectief waarnemen wat er op dit moment is aan gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en gevoelens of emoties. Zonder deze te veroordelen, erover te fantaseren of te piekeren. Als je meer in het moment bent, gaan gedachten, lichamelijke sensaties en gevoelens of emoties minder met je op de loop. Je kunt er op een nieuwe, meer ondersteunende manier mee omgaan. De volgende factoren zijn bij de beoefening van mindfulness van belang: niet oordelen, geduld, eindeloos opnieuw beginnen, vertrouwen, mildheid, niet streven naar resultaat, erkennen wat er is, loslaten en speelsheid. “Mindfulness is iets waar je je in oefent. Daar begin je best niet mee als het huis in brand staat. Je begint de parachute niet te weven voor de open deur van het vliegtuig. Mindfulness training is iets van dag tot dag, van leuke dagen en van rotdagen.”  Edel Maex

Resultaten van de 8 weekse mindfulness training: 

  • Op een gezonde manier leren omgaan met stress, door meer bewustwording van je eigen reacties, gedachten en gevoelens. Daardoor kun je beter kiezen wat nu helpend is.
  • Leven met meer gemak, meer genieten en meer bewust zijn van prettige momenten
  • Meer energie en kwaliteit van leven
  • Niet meer zo overweldigd of meegesleept worden door moeilijkheden of problemen. Met meer veerkracht kunnen omgaan met tegenslagen, moeilijkheden, ziekte en verlies
  • Betere focus, concentratie en minder piekeren, grenzen beter aanvoelen en aangeven
  • Vermindering van stress-symptomen zoals vermoeidheid, spanning in het lichaam , slapeloosheid, hoge bloeddruk.
  • Vermindering van depressie en angstklachten, (chronische) pijn.